mandag 25. august 2008

Grønne Nigeria


Vi var ute en liten spasertur i nabolaget i går. Vi gikk litt rundt på Banana Island, Ikoyi. For Sofie var nok dyrene hun møtte på turen det store. Både høner, øgler og firfisler. Jeg regner med at hun har planer om å blogge om dem, for jeg fikk beskjed om å laste opp bildene til hennes blogg.

For meg var ugresset det mest imponerende! Vi klager over litt skvalderkål og løvetann i hagene våre, og små gresstuster mellom belegningssteinen. Her ser en planter på godt over to meter vokse på nesten ingen underlag på fortauet og i sprekkene på belegningstein. Plantene har både blomst og noe som minner om frukt (sikkert frøpose), og ganske sikkert ett solid rotsystem som går ned under belegningssteinene for de ser ut til å få nok næring. Flere av ugressplantene syntes jeg at jeg har sett i potter hos mor og bestemødre opp gjennom tidene. Det forbauser meg ikke om det er ugresset herfra blomsterbutikkene hjemme selger med stor fortjeneste. Artig å tenke på hvordan de plantene blir vannet og gjødslet og stelt med for å trives i Norge, og her er de overalt.

Ingen kommentarer: