tirsdag 28. oktober 2008

Fiskegarn


I Nigeria og en del andre afrikanske land har de et spesielt type fiskegarn som de kaster ut i vannet over stimer av småfisk. Garnet er sirkelformet med blylodd nederst og når det trekkes opp danner det en "pose" som holder fisken.
Fra verandaen vår kan vi jevnlig se små båter med 1 - 3 mann ombord ute i lagunen og fiske. Men, når jeg har løpt etter kameraet - har det selvsagt dugget på linsen, og tålmodigheten min gjør at det ikke har blitt noen bra bilder av fiske enda. Men her er ett fra nettet som illustrerer typen.
Og hvorfor skriver jeg plutselig om fiskegarn? Jeg er vokst opp delvis på bondelandet i Danmark, og delvis på vestlandet, et lite steinkast fra sjøen. Så fiske - var en av barndommens store gleder - og en bra fritidsaktivitet selv i dag. Her får jeg ikke lov å kontakte lokale fiskere og be om en fisketur, det regnes for risikabelt - så da får jeg la være. (Men jeg har veldig lyst).
Men i allefall - jeg har prøvd å skaffe et slikt garn til min far, som også liker å fiske. Men hverken på markeder eller butikker har jeg fått napp. Så spurte jeg Big John, en lokal h;vding her, og han klarte å fikse dette.
Produksjonsmåten viser litt om økonomisk utvikling og tidshorisont. Først skulle han snakke med en som laget garn og få pris. Det ble gjort - og grundig rapportert tilbake. Så meldte han at materiell til garnet var kjøpt inn, så han trengte penger til bly. Alternativt var stein nederst på garnet, men bly var best. Forhåndsbetaling av "bly penger". Og nå - forrige søndag - var garnet klart. Vi fikk demonstrert kasteteknikken, og garnet landet i en fin sirkel i sanden på stranden.
Og jeg har enda en julegave klar.

Ingen kommentarer: